NIP: 5512489018, REGON: 383395622
tel.: 505-976-178
e-mail: w.poltorak@rplegal.pl
Oddział Główny (adres do doręczeń):
ul. Zjednoczenia 2, 34-130 Kalwaria Zebrzydowska
RP Legal Kancelaria Adwokacka
Wojciech Półtorak
RP Legal Kancelaria Adwokacka
Miłosz Rabczyński
Oddział Główny (adres do doręczeń):
ul. Smolki 8/5, 30-513 Kraków
NIP: 6572795340, REGON: 383857146
tel.: 504-653-934
e-mail: m.rabczynski@rplegal.pl
MENU:
BLOG
Australia, rok 1985. Organy nadzoru banku Westpac informowane są o tym, że pracownicy banku mają niewielką wiedzę na temat ryzyka związanego z kredytami walutowymi. W tajnej notatce która ujrzała światło dzienne wskazano, że wielu pożyczkobiorcom walut obcych brakuje wiedzy, aby zrozumieć ryzyko, na jakie są narażeni.
Wewnętrzna notatka z 30 października 1985 roku napisana przez Johna Taylora, menadżera ds. produktów kredytowych w australijskim banku Westpac, stwierdza, że „istnieją dowody na to, że w niektórych obszarach nadal aktywnie sprzedaje się pożyczki zagraniczne. Nie jest to pożądana sytuacja przy utrzymującej się niepewności co do kursu wymiany. W rzeczywistości uważamy, że im mniej reklamujemy ten produkt, tym lepiej”.
Spadek kursu dolara australijskiego spowodował gwałtowny wzrost kosztów odsetek i spłat niskooprocentowanych pożyczek, co doprowadziło do bankructwa wielu pożyczkobiorców. Na początku 1987 roku Australijczycy zadłużeni we franku lub jenie, musieli płacić o 100% więcej za potrzebną walutę, niż dwa lata wcześniej.
W zapadłym w australijskim procesie frankowym wyroku z 1989 roku w sprawie Spice vs Westpac sąd wskazał, że kredytobiorca miał świadomość zmian kursów walut, lecz nie miał świadomości zakresu, w jakim może nastąpić zmiana. W ocenie australijskiego sądu bank miał obowiązek „pełnego i należytego wyjaśnienia”, a także wskazania natury i skutków zawieranej transakcji, w odniesieniu do wszelkich możliwych okoliczności. Bank powinien wyjaśnić zalety i zagrożenia związane z zaciągnięciem kredytu zagranicznego oraz mechanizmy dostępne do zabezpieczenia przed ryzykiem.
Sąd uznał, że pracownik banku powinien zdawać sobie sprawę z tego, że klient banku spodziewa się uzyskać od niego kompetentnych i profesjonalnych rad, do których zapewne się zastosuje.
Sędzia przychylił się do wersji faktów wskazanych pana Spice’a w porównaniu z odmiennymi wyjaśnieniami dwóch urzędników banku.
Umowa została „odfrankowiona”. Pod koniec lat 80. ubiegłego stulecia.
Adwokat Miłosz Rabczyński
edu.au/au/journals/AUConstrLawNlr/1990/33.html
https://www.afr.com/politics/westpacs-embarrassing-secret-memo-19951201-k6q1d